.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وجود 50 هزار معتاد در گيلان

معاون پيشگيري سازمان بهزيستي گيلان از وجود 50 هزار معتاد در اين استان خبر داد و گفت: كراك و شيشه بيشترين مصرف ماده مخدر در گيلان است.

سعيد سادات‌منصوري امروز در گفت‌وگو با فارس در با بيان اينكه آمار معتادان گيلان سال‌ها تغيير نكرده است و در حول 50 هزار نفر مي‌چرخد، اظهار داشت: اين امر نشانه انجام اقدام‌هاي پيشگيرانه در استان است ضمن اينكه 15 هزار نفر از اين افراد به صورت تفنني مواد مصرف مي‌كنند و بقيه نيز معتاد دايمي هستند.

* 7 درصد معتادان سابقه سيگار نداشتند
وي 40 درصد معتادان را متاهل خواند و تصريح كرد: شيوع موادمخدر با بحث اقتصادي و بيكاري ارتباط مستقيم دارد ضمن اينكه حدود 7 درصد معتادان سابقه سيگار كشيدن ندارند.
معاون بهزيستي گيلان عدم آموزش مهارت زندگي، نقش خانواده و جامعه را از مهم‌ترين عامل گرايش به مصرف مواد مخدر ناميد و بيان كرد: مشكلات روحي و رواني فرد معتاد بايد كنترل شود.
وي با اشاره به اينكه از هر روش تاييد شده علمي براي درمان فرد معتاد استفاده مي‌كنيم، افزود: در برخي از مراكز درمان نياز به سم‌زدايي از بدن بيمار دارد كه با تشخيص پزشك اين كار انجام مي‌شود.
سادات‌منصوري به فعاليت مركز درمان اجتماع‌محور اشاره كرد و گفت: بيماراني كه سم‌زدايي شدند و جواب آزمايش آنها منفي باشد، وارد اين مركز مي‌شوند و به مدت 5 تا شش ماه در آن زندگي مي‌كنند تا شخصيت آنها بازپروري شود.
وي افزود: فرد با پيدا كردن يك شخصيت و نام جديد وارد اجتماع مي‌شود و در صورت داشتن مشكل با مشاوره برطرف مي‌شود ضمن اينكه يكي از روش‌هاي مهم ترك اعتياد، عدم مصرف مواد مخدر است.

* پايين آمدن سن مصرف كنندگان مواد مخدر در جامعه
معاون بهزيستي گيلان ورود مواد صنعتي را از عمده دليل آلودگي جوانان به مواد مخدر دانست و افزود: سن مصرف مواد مخدر در جامعه بسيار پايين آمده است و حتي شاهد مسموميت ترياك در وجود بچه‌ها هستيم.
وي با تاكيد براينكه مواد صنعتي تست‌هاي مرفين را مثبت نمي‌كند، بيان كرد: در تست اعتياد مواد صنعتي بايد تست‌هاي خاص درخواست شود در غير اين صورت با تست‌هاي معمولي تشخيص داده نمي‌شود و تست مرفين را منفي مي‌كند.
سادات‌منصوري استفاده از برخي داروهاي لاغري در آرايشگاه‌هاي زنانه، مراكز باشگاه‌هاي بدن‌سازي و... را در حال افزايش و اعتيادآور خواند و افزود: براي اينكه ورزشكاران بخواهند حجم عضلات خود را افزايش دهند به مصرف قرص‌ و آمپول رو مي‌آورند كه عوارض اعتياد دارد.
وي ايجاد توهم را از عوارض مهم در مصرف كنندگان مواد صنعتي عنوان كرد و اظهار داشت: عوارض و نيز سوءظني كه بر اثر مصرف داروهاي صنعتي ايجاد مي‌شود خطرناك‌تر از هروئين و ترياك است.
معاون بهزيستي گيلان با بيان اينكه در درمان معتادان هروئين و ترياك از بتادون استفاده مي‌شود، تصريح كرد: براي موفقيت در درمان معتادان صنعتي بايد به صورت طولاني مدت كار شود و خانواده‌ها نيز بايد حمايت كنند.

* كراك و شيشه بيشترين مصرف ماده مخدر در گيلان
وي مصرف ماده مخدر كراك و شيشه را بيشترين مواد مورد استفاده جوانان در گيلان عنوان كرد و افزود: فرد با حتي يك بار مصرف اين مواد معتاد مي‌شود و راه درماني نيز براي افراد كراكي و شيشه‌اي وجود ندارد.
سادات‌منصوري با اشاره به وضعيت مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها تصريح كرد: با 7 دانشگاه تفاهمنامه داريم كه آموزش‌هاي مهارت زندگي در اين نهادها به صورت علمي داده مي‌شود ضمن اينكه دانشگاه‌ها داراي مشاوران هستند و در اين زمينه كار مي‌كنند.
وي اضافه كرد: از 35 هزار نفر كه براي پذيرش درمان اعتياد به مراكز بهزيستي مراجعه مي‌كنند، 10 هزار نفر در دانشگاه‌ها مداوا مي‌شوند و شناسنامه درمان دارند.
معاون بهزيستي گيلان ميانگين سن مراجعه كنندگان معتادان به مراكز درمان بهزيستي استان براي مداوا را 31 سال عنوان كرد و افزود: زير 5 درصد مراجعه كنندگان به مراكز درمان اعتياد بهزيستي گيلان، زن هستند.

* دانشجويان و دانش‌آموزان رتالين مصرف نكنند
وي درباره قرص «رتالين» كه دانش‌آموزان و دانشجويان براي شب امتحان مصرف مي‌كنند تا بيدار بمانند، اظهار داشت: گزايش جوانان و دانشجويان به مصرف اين قرص زياد است كه مصرف آن اشكال عمده دارد.
سادات‌منصوري ادامه داد: مصرف رتالين موجب مي‌شود كه جوانان براي دوره‌هاي بعدي در شب امتحان نيز آن را مصرف كنند و اگر چه ممكن است بيداري كاذب در آنها به وجود آورد ولي آثار مخرب خود را مي‌گذارد.
وي مصرف رتالين را ويژه بيماران «اوتيسم» دانست و افزود: مصرف اين دارو براي غير از اين بيماران موجب آسيب رساندن به فرد مصرف كننده مي‌شود و آنها را از كارآيي مي‌اندازد.
معاون بهزيستي گيلان در ادامه از برگزاري همايش «بهبوديافتگان» در تهران خبر داد و بيان كرد: اين همايش به مناسبت هفته جهاني مبارزه با مواد مخدر برگزار مي‌شود.
به گفته وي، در اين همايش 20 هزار نفر از بهبوديافتگان كشور شركت مي‌كنند كه 400 نفر از گيلان هستند./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.043 seconds.